zondag 16 september 2012

15-09-2012: Whalewatch in Telegraph Cove

Vandaag voor zonsopgang uit de veren (en een paar foto's gemaakt). Het ontbijt was weer voortreffelijk en tegen 09:00 zitten we weer in de wagen voor een rit van dik 200 km naar Telegraph Cove. Vorig jaar hebben we de whalewatch vanuit Campbell River gedaan, maar dan zit je zowat acht uur op de boot en uiteindelijk krijg je de orka's toch in de buurt van Telegraph Cove te zien. Bovendien is dit laatste ook mooi om te zien en dat is dan weer mooi meegenomen voor pa&ma.

Onderweg is weinig of niks te zien en dus in één ruk tot aan de houtzagerij waar we even stoppen op de parking in de hoop daar een paar beren aan te treffen. W&N, we hebben niet het geluk dat jullie vorig jaar hadden :( en krijgen dus geen wild te zien. Op de terugweg stoppen we hier opnieuw, maar weer niets. We zijn trouwens weer over de gravelweg gereden waar we ons vorig jaar hopeloos verloren hebben gereden. De navigon kende dit stuk weg wel, al was de GPS-verbinding zeker ogenblik ook weer weg.

We zijn ruim op tijd in Telegraph Cove en dus kunnen we nog even iets eten voordat we de boot op gaan. Eerst nog wat uitleg op z'n Canadees en dan kunnen we als één van de eersten aan boord. Het is prachtig weer dus zetten we ons buiten.

Na een klein kwartier duiken de eerste orka's al op. Hier blijven we bij in de buurt dobberen terwijl in de verte ook al de eerste 'humpbacks' gesignaleerd worden. Dan volgt een eerste kippenvelmoment wanneer de hydrofoon in het water wordt gelaten en de geluiden van de orka's door de luidspreker weerklinken.

Na ruim de tijd te hebben genomen bij de orka's wordt dan koers gezet naar de humpbacks. Vorig jaar hebben we die maar heel even van veraf gezien dus dit is ook voor ons weer iets speciaals (niet dat we al gewend zijn aan de orka's, maar de eerste keer blijft toch het bijzonderste). Aanvankelijk blijft het bij twee stuks die wel redelijk dichtbij boven water komen en af en toe ook hun staart laten zien, maar na een tijdje duiken er her en der nog andere exemplaren op. Jammer genoeg springt geen enkele echt uit het water, niettegenstaande er volgens de schipper veel visjes in de bovenste laag zwemmen. Wanneer dit het geval is, komen de humpbacks normaal van beneden naar boven gezwommen en scheppen hun maaltijd zo op.

Als afwisseling wordt er langs een rots met stellar sea lions gevaren. We blijven ruim op afstand maar die beesten stinken uren tegen de wind in.

Een half uur voor het einde van de 4 uur durende vaart wordt de boot stilgelegd tussen twee eilanden en krijgen we een kwartier les van de biologe. Net als vroeger op school ben ik al vlug afgeleid en maar goed ook! Na wat foto's te hebben gemaakt van de omgeving en een af en toe opduikende humpback (je hoort ze van ver de lucht uitblazen), zet ik me even achterover. Komt me diezelfde hump toch niet loodrecht uit het water gesprongen om daarna met een oorverdovende klap weer in het water te vallen. Doordat ik de camera niet meer in aanslag had heb ik enkel wat beelden van het moment dat hij weer in het water terechtkomt.

Na het onderricht (waar ik dus niet veel van heb meegekregen maar het was zowat hetzelfde als vorig jaar verteld werd) werd rechtstreeks koers gezet naar het haventje van Telegraph Cove.

We vonden het alle vier zeer de moeite waard en mede dankzij het prachtige weer een geweldige belevenis.

Eenmaal terug aan land nog snel een kleinigheidje gegeten en gedronken en daarna terug naar Campbell River. Het is zo rustig op de weg dat we in de eerste 150 km één auto hebben ingehaald en zelf ook één keer werden ingehaald. Voor de rest geen wagen voor of achter ons gezien die dezelfde richting uitreed. Als we 75 tegenliggers hebben gehad is het op. En dat op de enige verbindingsweg tussen zuid en noord!

Nu wacht me de zware taak om 415 foto's te bekijken en daar de mooiste uit te halen.

Het was vandaag iets frisser maar wel zonovergoten. Een kleine 415 km afgelegd.

Morgen een korte rit van 245 km naar de westkust van het eiland: Ucluelet.

Op foto klikken voor groot formaat:

11 opmerkingen:

  1. Oh, ik wordt weer zo jaloers als ik de berichten weer lees. Alles is zo herkenbaar! Alweer een jaar geleden voor ons:). De geluiden van de orka's en de walvisen. Inderdaad een kippevelmoment om niet snel te vergeten. En de houtzagerij:) ik zie jullie staan! Ik kan niet wachten op de foto's. Jammer dt de de " jumper" net te laat vast kon leggen. Maar in je herinnering zal die altijd blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schrijk ik " ik wordt" nu met dt? Schande!!!!,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Super dat jullie zoveel orka's gezien hebben, JALOERS (op een positieve manier);-)
    Die zeeleeuwen was blijkbaar een bonus? Alhoewel ze inderdaad beetje raar ruiken zijn het wel grappige beesten, vonden wij tenminste. En ach, er zijn ook genoeg mensen die niet zo lekker ruiken en dan ook nog eens saai zijn :-)
    Ma & Pa: we nemen aan dat jullie nog geen seconde spijt hebben. Volgend jaar weer?
    Geniet de komende week maar dubbel want de tijd zal nu wel gaan vliegen
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You've got mail ;)

      Raar ruiken? Een stal varkens of kippen is een parfumerie :)

      Verwijderen
    2. You've got mail too ;)

      Ben je er zeker van dat het de zeeleeuwen waren die je rook?
      Wij hebben in SF zeker een uur staan te genieten van ze en vonden het heel erg meevallen (kan ook zijn dat het ons niet interesseerde door de "show" die ze gaven) ;)

      Verwijderen
  4. Vanmorgen al geschreven dat we niet konden wachten op de foto's. Welnu dat wachten is ruimschoots beloond! Wat een prachtige plaatjes staan ertussen! Wow!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel nog altijd buikpijn van het feit dat dé foto's er niet bij staan. sta je bijna voortdurend met die camera voor één oog rond te turen en net als je heel even niet oplet springt zo'n reus. Maar één van volgende dagen krijgen we een nieuwe kans in Ucluelet/Tofino ;)

      Verwijderen
  5. Woooowwwww wat een mooie foto's van de orka's!! Dat zou ik toch ook echt eens willen zien... En ik kan me echt voorstellen dat je kippenvel krijgt bij de geluiden, ik zou het al krijgen als ik ze gewoon zag :-)

    Bomma en bompa zullen ook wel echt genoten hebben van dit moment hé!
    Geniet er nog van!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi allevier,
    het zijn inderdaad weer mooie foto's. En ik heb die van de dag ervoor ( lekker uitzicht aan het ontbijt trouwens) en enkele dagen daarvoor ook vandaag pas gezien. Ik was blijkbaar niet helemaal up to date. Het lijkt wel net als met een opgroeiend kindje; het ene moment is nog mooier dan het andere en je denkt dat je alles moet kunnen onthouden, liefst met heeeeel veel foto's maar dat kan gewoon niet. En je hebt die walvis toch zien springen Jacky? In je lijf zit ook zo'n mooie harde schijf die dingen voor je opslaat. Als je thuis bent en alles is bezonken, relativeer je wel weer. We geloven in ieder geval dat jullie het gezien hebben, of was jij de enige? Trouwens ook nog een woordje aan die zus van me: heb jij radiostilte, of kan er misschien ook eens een klein commentaar van jou op? Lijkt me ook leuk. Jacky schrijft inmiddels natuurlijk alsof hij zijn hele leven niks anders heeft gedaan. Dat is zo lekker te lezen, dat zal moeilijk te evenaren zijn. Maar je kunt altijd nog gewoon de groeten doen aan iedereen die je kent... :-). Hoeveel KM hebben jullie inmiddels ongeveer gelopen? Het lijkt mij dat de buikjes wat dunner en de kuiten wat dikker moeten zijn geworden. Alweer petje af, voor beide generaties. Geniet nog maar lekker. Groeten van ons alle 5.
    Hoi je, Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo zus en family
      Ik laat het typen gerust aan Jacky over, hij is nu eenmaal goed op dreef hierin, en als ik het moest doen werd het waarschijnlijk gewoon een opsomming van wat we allemaal gezien hadden. Ik help hem wel met het uitzoeken van de foto's en probeer de typfouten uit de teksten te halen.
      Groeten aan allemaal en nog en alvast proficiat aan al die jarige neefjes deze maand.

      Verwijderen
  7. Voila, ben weer bij gelezen. Schitterend allemaal ! Wat betreft dat downhill van paar dagen geleden, heb er in Wagrain ook al eens staan naar zien, en dacht ook eens te proberen, maar mijn eega was ni zo opgezet mee... :-) Shortski trouwens wss 1ste WE februari ! Geniet er nog van, en groeten aan de rest.

    BeantwoordenVerwijderen