maandag 10 september 2012

09-09-2012: Jasper - Clearwater

Vandaag duurt de dag een uurtje langer want we schuiven een tijdzone op (verschil met thuis is dus 9 uur).

Na het ontbijt wordt de auto geladen en -zoals later zal blijken - goedkoop getankt ($ 1.20), waarna koers gezet wordt richting Mount Robson, Canada's hoogste berg (net geen 4000 m).

Deze keer hebben we meer geluk dan vorig jaar, want nu is de top wél te zien. We drinken ons een tas koffie en rijden daarna richting berg zelf. We hebben op postkaarten gezien dat de glacier aan de voet van de berg in een meer uitkomt. Al snel komen we tot de ontdekking dat dit niets voor dit jaar wordt. Vanaf de parking is het nog 21 km te voet tot aan het meer. Nu zijn we wel hard aan het werken om ons buikje weg te werken, maar dit is nét iets te veel van het goede (als het nu nog 19 km waren geweest zouden we nog zeggen :) )

Dus gaat het verder naar de Rearguard Falls, het verste punt dat de sterkste zalmen bereiken na een tocht van 800 mijl (1287 km) om dan alsnog roemloos te sterven. Vorig jaar zijn we hier ook gestopt en nu wordt dit (voorlopig) het laatste herkenbare deel voor ons. Vanaf nu wordt dus alles nieuw voor ons.

Langzaam maar zeker verdwijnen de ruwe bergen van de Rocky Mountains om plaats te maken voor een meer 'Oostenrijks' landschap in de Cariboo Mountains.

Het is dan wel zondag maar we komen meer vrachtwagens dan 'gewone' auto's tegen. Reeds van ver worden we via reusachtige borden attent gemaakt op 'River Safari', een onderneming die je in een open boot gedurende een uur mee de Thompsonrivier opneemt om naar beren en ander wild te speuren (http://www.blueriverbc.ca/activities/river-safari.htm). In afwachting dat het bootje vertrekt eten we ons hier iets. De picknick zal dus ons avondbrood worden.

Eenmaal op het water krijgen we na een tiental minuten al 2 zwarte beren in het vizier, een moeder met cub. De motoren worden stilgelegd en vanaf het water kunnen we de beestjes gadeslaan bij het zoeken naar insecten. Ze draaien heel de tijd keien om in de hoop dat zich daaronder wat eetbaars bevindt. Langzaam lopen ze langs de waterkant verder en na zo'n 20 minuten verdwijnen ze weer in het bos. We varen nog wat rond en worden dan in de buurt van een waterval afgezet. Hier krijgen we ook nog wat uitleg over het leven van de beren. Blijkt dat sommige cubs gewoon worden doodgestoken door muggen! Blijkbaar zijn deze in de zomermaanden zo massaal aanwezig dat ze de jonge beren letterlijk leegzuigen. Zelf hebben we gisteren tijdens onze tocht aan de Five Lakes een voorproefje daarvan gekregen want we staan alle vier onder de muggenbeten op armen en benen.

Terug aan wal rijden we verder naar Clearwater (nog een kleine 80 km) en houden nog één keer halt op een rustplaats naast de rivier. Het landschap wordt hoe langer hoe groener met zelfs weiden langs de HW.

Aangekomen in Clearwater begeven we ons naar het 'resort' en schieten bij het zien van ons verblijf allemaal in de lach. Het zijn twee 'cabins' van 5 X 4 m, niet veel groter dan ons kippenhok waar ma het lachend mee vergelijkt. Hoofdzaak, het is er proper en we kunnen er slapen. In feite zijn het losstaande hotelkamers. Er is ook geen gelegenheid om zelf ontbijt te maken alhoewel er een frigo en kleine koffiezet staat, en het restaurant van het resort is al aan zijn winterslaap begonnen. We hebben zelfs airco in de hut. Zelf bevalt ons de afwisseling tussen hotel, B&B en vakantiehuisjes wel.

Nadat we 'geïnstalleerd' zijn gaan we Clearwater eens verkennen. Nu zien pa & ma het echte Canada. Blijkbaar wordt de 'stad' doorsneden door de HW. De 5000 hier levende zielen wonen totaal verspreid in kleinere woonwijken, sommige echt armzalig, andere iets beter. Een echt centrum hebben we niet gevonden. Langs de HW liggen wel verschillende tankstations en restaurants/hotels. Schrik dat we geen ontbijt gaan krijgen hoeven we dus niet te hebben.

Morgen gaan we Wells Gray N.P. verkennen. Dit zou het meest onherbergzame park zijn met zo goed als alleen gravelwegen.

Het was vandaag wisselend bewolkt met onderweg één korte bui (de grond werd er niet eens nat van) en bij aankomst hier was het 26° C. Ondertussen is het aan het betrekken en de wind spant stevig aan. Wie weet krijgen we vannacht nog een onweer over ons heen.

We hebben weer 360 km gereden. Vandaag het verbruiksrecord in positieve zin gebroken: 8,11 l/100 km.

Op foto klikken voor groot formaat:

1. Goede morgen! Het is weer heerlijk wakker worden met jullie verhalen! Maar is de camera kapot? Ik mis al twee dagen de mooie plaatjes :(.

1. Effe volhouden, ben die van gisteren aan het uploaden maar ik geloof dat het hier pixel per pixel wordt gedaan ;)

Verwijderen
    2. Ze zijn elke pixel waard! ik zie dat je de sluitertijd knop goed weet te gebruiken. Er staan echt juweeltjes tussen! Mijn favoriet tot nu toe is die van de waterval met langere sluitertijd in combinatie met de regenboog. Die vraagt echt om een vergroting!

2. Hallo allemaal!
    Het is hier nu 23uur en Ivo en ik hebben samen, om de dag af te sluiten, jullie prachtige verhaal gelezen en naar de nog mooiere foto's gekeken! We vinden het wel mooi om te zien hoe bomma en bompa daar ook genieten!
    Nog heel veel plezier daar terwijl wij hier hard moeten werken.....
    Xxx

3. Hee daar,
    Prachtige foto's! Ik mis wel nog een paar "kiekjes" van jullie luxe verblijf ;)
    Maak daar toch maar foto's van Jacky want wij hebben vorig jaar ook zo iets gehad en vergeten om het, van binnen tenminste, op de gevoelige plaat vast te leggen (nu nog spijt van).
    Wij kunnen ons levendig voorstellen dat jullie in de lach schoten, dat deden wij toen namelijk ook maar we hebben er wel veel plezier gehad, en het belangrijkste is inderdaad dat het er schoon is en je een bed hebt.

Weet niet of je mijn mail gehad hebt maar we zijn dus weer veilig terug uit Londen :)